Charlotte, gr. 1.
Efter tre veloverstået uger i 9.b.
Som det sidste forløb i vores treugers plan, har vi haft noveller på programmet. En nem opgave burde man tro, eftersom det nok er noget, de fleste af os har brugt utroligt mange dansktimer på. 9.b er ikke en undtagelse. Som Maibritt har skrevet et sted på bloggen, så har man en eller anden idé om, at eleverne skal lære noget nyt hver gang (!), hvilket kan være svært, når de nu engang har terpet alle analyseværktøjerne til døde. En fordel ved denne ulempe er dog, at man kan slække lidt på den såkaldte mesterlæring og lade eleverne komme dybt ned i den givne novelle ved at lade dem udforske lidt på egen hånd - og lade dem høre på, hvad de andre har at sige og ikke kun læreren (som de virkelig gerne vil imponere). Vi startede ugen ud med novellen "Sofus er Læge og Mor er Syg" (Jens Blendstrup kan anbefales, han er sjov). Seks grupper skulle arbejde med tre forskellige fokuspunkter (to grupper om ét fokuspunkt). Tre grupper skulle fremlægge de enkelte fokuspunkter, mens de tre andre grupper, fungerede som en slags opponentgruppe, der stillede opklarende/kritiske spørgsmål og udlagde deres synspunkt i fald de havde et anderledes ét. Det var utroligt, hvor diskussionslystne de blev, når opsamlingen ikke kom til at handle om at sige de rigtige ting til læreren. Autoriteten med de rigtige svar, blev erstattet med deres klassekammerater, hvis holdninger man åbenbart godt kunne sætte et spørgsmålstegn bagved (eller bag ved?). Det var fint at se, hvordan der hos eleverne i højere grad opstod et personligt engagement i teksten.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar