onsdag den 14. marts 2012

Mandag d. 12. marts
Første dag på Rungsted skole. Det var fedt endelig at møde 9.b og der var flere af os der havde lidt sommerfugle i maven.
Vores undervisningsplan viste sig ikke at holde helt. Der var lidt mere tid end hvad vores vores planlægning rakte til, så vi improviserede lidt og gav eleverne en skriveøvelse.
De fik "Ringen" for til dagen efter og skriveøvelsen fik derfor på at skrive 10-12 linjer om, hvad deres forventinger var til novellen - hvad ville den handle om.
I logbøgerne fra mandag kunne vi se, at der var nogle af eleverne der ikke helt forstod hvorfor de skulle skrive deres forventinger til novellen ned.
Vi har lagt mærke til at der er meget forskel på hvordan vi gerne vil arbejde med klassen, og hvordan vores praktiklærer synes vi skal arbejde.
Vi prøver at tilgodese begge behov.
Det at vi har med en 9. klasse at gøre kommer klart til udtryk gennem de ting eleverne snakker om, og er optaget af.
En af drengene har en let afklædt kvinde på sin baggrund på pc'en og det vækker opsigt hos nogle af de andre drenge. Mandag sad mange af eleverne også åbenlyst og sms'ede - de prøvede ikke engang at skjule det - vi var lidt usikre på skolens politik så vi sagde ikke noget til det.

Tirs d. 13. marts
Vi lagde hårdt ud med et forbud om at have mobiler fremme i undervisningen. Det viste sig at skolens politik var, at de blev taget, hvis de blev set fremme i undervisningen, så det gjorde vi eleverne opmærksomme på, at vi ville praktisere.
Klassen har taget godt imod os, og det var derfor heller ikke så nervepirrende at skulle undervise dem tirsdag - vi vidste ligesom hvad der ventede os.
I modsætning til mandag havde vi grupparbejde på programmet tirsdag. De måtte sætte sig enten i klassen eller i aulaen. Et par af grupperne havde ikke helt forstået opgaven og havde sat sig andre steder, men vi fandt dem. Det positive var, at en del af eleverne var mere aktive da de først kom i grupper end de havde været på klassen.
Der var også grupper som vi måtte holde i ørerne for at få dem til at lave noget, og der er meget fritidssnak fra mange af grupperne, så snart man som lærer vender ryggen.
Vi afprøvede hvordan det var for både klassen og os selv at have længere blokke hvor der kun var en underviser, og de andre observerede.
Mandag havde vi kørt meget med at der stod to eller tre og underviste på samme tid.
Det fungerede rigtig godt tirsdag, at der ikke var så mange skift i hvem der underviste.
Det er dog ikke så relevant for rapporten, da det jo ikke minder om en normal undervisningssituation at være tre ude i klassen.
Men man kan måske overføre det til et fokusområde omkring koncentration og motivation.
Hvordan trives eleverne generelt med at der er mange skrift i undervisningen, på aller fronter?
Bliver de motiveret når der sker noget nyt, eller kan de bedre håndtere fordybelse?
Vi er helt sikkert klar på at tage fat igen i næste uge.
Forhåbentlig bliver det nemmere at vide hvad man skal rette sit fokus mod når man observerer og i rapporten.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar