I 9.b på yy skole ses en meget eksplicit forskel i elevernes
faglige niveau. I mange klasser er fordelingen ofte en stor del middel, en
mindre del ”svage” og en mindre del ”meget dygtige". I 9.b er niveauet fordelt
således, at ca. halvdelen er meget dygtige og aktive i timerne, mens den anden
halvdel ligger i den lave ende af skalaen. Sidstnævnte elevers deltagelse i
timerne er begrænset eller ikke eksisterende. Med en sådan fordeling er det en
stor udfordring at vurdere hvilket niveau man skal planlægge sin undervisning
ud fra. Man kommer nemt til kun at undervise de ”dygtige” elever, fordi denne
gruppe konstant er aktivt deltagende i undervisningen og viser eksplicit tegn
på forståelse. Det er langt sværere at vurdere læringsudbyttet for den
resterende del af klassen, og det er netop her metodevalg og
evalueringsværktøjer bliver særligt interessante. Vi har i praktikforløbet haft
glæden af, at skulle undervise i tre forskellige genrer. Dette har, på en ny
måde, åbnet min interesse for genrepædagogik. Vi har desuden eksperimenteret
med forskellige øvelser fra CL, og resultaterne har været meget positive. Flere af de såkaldt svage elever har fået en stemme i klasserummet ved brug af CL øvelser i undervisningen. Med
afsæt i empiri bestående af logbøger, skriftlige afleveringer, plancher og
videooptagelser vil jeg således forsøge at besvare følgende problemafgrænsning:
Hvordan kan man gennem anerkendende pædagogik og metoder fra
cooperative learning motivere den enkelte elev?
I forlængelse heraf, hvorledes kan man da, set i et
genrepædagogisk perspektiv, højne elevernes læringsudbytte og generelle
genreforståelse?
Jeg regner med inddrage teori om CL og noget Olga Dysthe med det flerstemmige klasserum. Det er hvad jeg har indtil videre.
Skrevet af Lærke
Jeg vil gerne undersøge hvordan evaluering af elevopgaver gøres brugbar for den enkelte elev.
SvarSletNår det drejer sig om opgaveindhold i form af noget personligt, kan det være svært at undgå et fokus på det personlige i opgaven, både fra elev og lærer.
Hvordan påvirker det enkelte lærer/elev-forhold opgaveevalueringen, i forhold til opgavens indhold, 'modtager' og grad af personlighed?
Jeg vil også gerne undersøge problematikken i at bedømme en opgave på to måder: ud fra en upersonlig men dømmende karakterskala, men samtidig at give en uddybende personlig vurdering.
Det bliver hurtigt karakteren der kommer i fokus og den som eleven måler sig med.
Hvordan påvirker karakteren læringspotentialet?