På vores
praktikskole stod det hurtigt klart for mig, at lærernes faglige ambitioner var
store:
For det første
blev jeg på praktikforberedelsesdagen i matematiktimen præsenteret for stof,
som jeg først selv stiftede bekendtskab med i gymnasieregi. For det andet
slyngede dansklæreren nonchalant ud, efter vi i fællesskab fik fastsat en
historisk roman som undervisningsgenstand for forløbet, at ”den kunne eleverne
sagtens læse to gange som forberedelse hjemmefra!”
Disse høje
ambitioner, syntes jeg, lød meget imponerende, men kunne alle elever virkelig følge
med på dette niveau?
Da jeg selv stod
over for læsningen af den historiske roman, stod det klart i mine tanker: Nej!
Det kunne jeg simpelthen ikke forestille mig, idet romanen forekom mig som danskstuderende på universitetet
forholdsvis kompleks! Denne personlige oplevelse kom til at præge en stor del
af mine tanker omkring planlægning af undervisningsforløbet. Vi skulle da have
alle med, og det kunne vi kun, hvis eleverne fik ”serveret” informationer til
at starte med ved læreroplæg, inden de selv skulle arbejde med romanen, men…
Hvordan kan man som lærer gennem samtale
sørge for, at elever og læreren indbyrdes drager nytte af hinanden under
forskellige aktiviteter?
Herunder:
Hvordan kan samtalen udvikle sig, når eleverne styrer undervisningen? (analyse af lydoptagelse "Den varme stol"
Disse spørgsmål
har ledt mig i retning af følgende problemafgrænsning:
- Gibbons: Læring gennem samtale
Ingen kommentarer:
Send en kommentar