Allerede efter første lektion i 7.c stod det klart for mig, at klassen rent fagligt står enormt stærkt. I hver eneste timer har eleverne været utroligt engagerede, og jeg var meget overrasket over, hvor stod en procentdel, som deltog i klassedebatter. Selvfølgelig er der også i denne klasse nogle fagligt svage elever, men de kan tælles på en hånd.
I forbindelse med emnet kortfilm valgte mine "medpraktikanter" og jeg at lave nogle skriftlige opgaver til eleverne. Disse har været enormt interessante at læse, da de giver et indblik i elevernes skriftlige kunnen og desuden og deres faglige engagement. Det er ikke helt på samme måde muligt at "snyde" os som undervisere, som i en regulær klassesamtale, og der var derfor en øjeåbner at læse disse opgaver.
Det viste sig hurtigt, at der niveaumæssigt er en verden til forskel, og denne ønsker jeg at bruge som udgangspunkt for min opgave.
Elevmaterialet, som findes i form at filmanmeldelser, vil jeg analysere med henblik på, hvorledes vi som undervisere kan give eleverne konstruktiv feedback på de skriftlige opgaver, så de udvikler deres skriftlige færdigheder. Jeg vil her kommer med bud på, hvordan der kan gives en brugbar individuel feedback, som elever, der befinder sig på forskellige niveauer, reelt finder brugbar og ikke blot ser som en "standart" kommentar. Teoretisk set ønsker jeg altså at fokusere på skrivepædagogikken.
Rent didaktisk tages der udgangspunkt i selve stilladseringen af opgaven, og desuden fokuseres der på, hvilke læringsteorier, der er relevante for elevernes skriftlige udvikling.
So far... :)
Ditte
Ingen kommentarer:
Send en kommentar